5 essentiële veranderingen aan de boekhouding

Wij krijgen vaak dezelfde vragen van ondernemers wat er veranderd met betrekking tot de boekhouding bij een omzetting. Wat zijn de kosten, risico’s en administratie consequenties van het omzetten van een eenmanszaak naar een BV?  Hieronder de meest gestelde vragen.

1) Ik ga mijn eenmanszaak omzetten in een BV, wat is er anders qua boekhouding?
Net als de eenmanszaak, heeft de BV een wettelijke verplichting om een administratie bij te houden. De administratie moet bestaan uit een overzicht van alle inkopen, verkopen en onderliggende bank- of kas mutaties. Uiteraard verwerk je de administratie in een jaarrekening en een aantal belastingaangiftes. Ga je jouw eenmanszaak omzetten in een BV?

Dan zijn er 3 dingen anders:

  • Deponeren jaarrekening: Je moet de jaarstukken deponeren bij de Kamer van Koophandel.
  • Vergadering van Aandeelhouders: Tijdens de Vergadering van Aandeelhouders wordt de jaarrekening goedgekeurd, waarna deze kan worden gedeponeerd door het bestuur.
  • Extra aangiftes: Naast de gebruikelijke BTW aangifte en jaar-aangifte, moet je 2 extra aangiftes doen.

2) Ik ga mijn eenmanszaak omzetten in een BV. Welke risico’s loop ik als ik mijn administratie niet goed doe?

Net als bij de eenmanszaak kan je een boete krijgen als je niet op tijd aangifte doet of de administratie niet secuur gedaan is. Nalatigheid en slordigheid kunnen niet alleen leiden tot boetes van de belastingdienst. Je loopt mogelijk ook aansprakelijkheidsrisico’s bij een faillissement. Hieronder een korte uitleg van boetes en risico.

  • De verzuimboete: Dit is de milde variant. Deze boete krijg je opgelegd als je te laat bent of jouw aangifte niet indient. Een verzuimboete kan oplopen tot €4.920.
  • De vergrijpboete: Deze boete kan je krijgen als je opzettelijk een foutieve aangifte indient. Een vergrijpboete kan (veel) hoger zijn dan een verzuimboete en hangt uiteraard samen met het vergrijp.
  • Bestuurdersaansprakelijkheid bij faillissement: Je gaat jouw eenmanszaak omzetten naar een BV. Daardoor word je formeel een bestuurder van jouw eigen bedrijf. Als bestuurder kan je bij een faillissement wel degelijk aansprakelijk worden gesteld als sprake is van onbehoorlijk bestuur. Het te laat indienen van jouw stukken bij de Kamer van Koophandel kan hier de oorzaak van zijn. Wees dus altijd op tijd!

Start direct
Lees meer over kosten eenmanszaak omzetten BV

3) Ik ga mijn eenmanszaak omzetten in een BV. Waarom moet ik voor mijn BV de administratie publiceren?

Sinds 1 oktober 2012 is de Flex-BV ingevoerd. Dit houdt in dat een BV opgericht kan worden met slechts €1, in plaats van €18.000. Dit heeft voor schuldeisers soms nadelige gevolgen, er hoeft immers geen geld in de BV te zitten waar zij bij een faillissement aanspraak op kunnen maken.
Daarom geldt de verplichting om ieder jaar de jaarrekening te publiceren. Op deze manier kunnen de wederpartijen de financiën van de BV controleren voordat zij overeenkomsten aangaan met de BV. Als de jaarrekening niet wordt gepubliceerd kan de bestuurder in geval van faillissement persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor alle schulden van de BV. Wees dus nauwkeurig met de administratie en schakel bij twijfel altijd een professional in!

4) Ik ga mijn eenmanszaak omzetten in een Holding BV met daaronder één of meerdere werkmaatschappijen. Moet ik dan voor beide BV’s de jaarrekening te deponeren?

Nee, dit is in de meeste gevallen niet nodig. De werkmaatschappij hoeft geen eigen jaarrekening te deponeren, als deze aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • De Holding stelt zich aansprakelijk voor schulden van het dochterbedrijf met een aansprakelijkheidsverklaring (ook wel een 403-verklaring genoemd). Deze verklaring moet worden  gedeponeerd bij de KvK.
  • De werkmaatschappij deponeert een instemmingsverklaring.
  • De holding deponeert een geconsolideerde jaarrekening waarin de cijfers van de werkmaatschappij zijn opgenomen.

5) Hoe gaat het publiceren van mijn administratie in zijn werk? Wat moet ik daarvoor doen?

Zoals gezegd, is een BV verplicht de jaarstukken te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Deze moeten minimaal bestaan uit een balans. Veel BV’s publiceren hun hele jaarrekening, dus zowel balans als verlies en winst rekening. Vanaf 2015 moeten deze stukken online worden gedeponeerd. In de meeste gevallen regelt de accountant dit voor jou.

Uitleg video online deponeren KVK

Meer weten over eenmanszaak of BV?

Mr. Thomas Esselink, Fiscalist en BV-oprichten expert, adviseerde meer dan 2.000 ondernemers

Ik ben één van de eigenaren van Online Flex BV. Heb je een fiscale vraag? Of wil je iets weten rondom het oprichten van je BV? Dan help ik je graag en vooral direct. Want bij ons krijg je altijd direct – zonder dat je hoeft te wachten – mij of een collega fiscalist aan de lijn.

Bereikbaar van 9:00 tot 19:00

020 30 80 862 Neem contact op

Start direct Lees meer over kosten eenmanszaak omzetten BV

spaar BV oprichten

Omhoog