Fiscale aftrekposten en andere tips bij een kantoor aan huis

Een kantoor of bedrijfsruimte aan huis kan heel fijn zijn en lijkt ook nog eens voordelig. Toch is het verstandig om vooraf een rekensom te maken of een kantoor aan huis wel zo voordelig is als je denkt. Om fiscaal voordeel te halen uit een kantoorruimte aan huis moet je namelijk wel aan een paar strenge voorwaarden voldoen:

1. Jouw kantoorruimte heeft een eigen opgang.
Je moet vanuit buiten in de werkplek kunnen komen zonder dat je door het privé gedeelte van het huis moet. Een eigen opgang dus…

2. Jouw kantoorruimte heeft eigen sanitair.
Je hebt een eigen toilet bij de kantoorruimte en andere noodzakelijke voorzieningen.

3. 30% Van de inkomsten van jouw onderneming worden vanuit de kantoorruimte aan huis verdiend.
70% Wanneer je elders ook een werkruimte hebt.

Voldoe je aan deze voorwaarden dan kan je de huur van de werkruimte (evenredig deel van je totale huur) opgeven als aftrekpost. Dit geldt ook voor een gedeelte van de hypotheekrente. Maar je kan ook energiekosten, schoonmaakkosten, verzekeringskosten, aankoop van laptop en printer etc. voor een evenredig deel fiscaal aftrekken.

Andere tips voor een kantoor aan huis:

• Check of jouw business past binnen het bestemmingsplan van de gemeente. Is dit niet het geval dan kun je een ontheffing aanvragen.

• Heb je een vergunning nodig? Voor een horecabedrijf is een vergunning vereist. Wanneer er niet te veel klanten over de vloer komen en er geen overlast veroorzaakt wordt, dan mag het kantoor zich in principe in huis bevinden. Maar ga jij veel bezoekers ontvangen moet je wellicht ook een vergunning aanvragen.

• Neem aparte verzekeringen. Denk bijvoorbeeld aan een zakelijke inboedelverzekering.