5 misvattingen & tips over uw BTW aangifte

BTW aangifte doen is een vervelende klus. Althans, veel ondernemers ervaren de BTW aangifte als hinderlijke onderbreking van het ondernemen. Bonnetjes verzamelen en een administratie bijhouden is niet leuk. En geld overmaken naar de belastingdienst al helemaal niet……

Afgelopen weken verzorgden wij de BTW aangifte van meer dan 100 van onze klanten.
Graag delen wij onze waardevolle inzichten en tips met u. Hieronder 5 misvattingen en bijbehorende tips over uw BTW aangifte.

Misvatting 1 – BTW aangifte kost veel tijd

U bent lekker bezig met ondernemen. Uw bonnetjes bewaart u netjes en gedisciplineerd in een map op kantoor? Of in uw portemonnee. Of in de auto. Of in uw nachtkastje……….
Als u dan ineens aangifte moet doen, kost het inderdaad veel tijd. Er zijn ondernemers die op de laatste dag van het kwartaal een complete dag (en avond) kwijt zijn aan het op orde brengen van hun BTW administratie en het doen van aangifte.  Dat kan anders. Los van het af en toe fotograferen en doormailen van een bonnetje met hun smartphone, kost het onze klanten vrijwel geen tijd!.

Tip : organiseer uw BTW aangifte vanaf dag 1 van uw bedrijf. Dat kan prima met gratis tools als Evernote en Excel. Na een paar kwartalen ontdekt u vanzelf of u wel of niet moet investeren in een professionele administratie service. Hoe u de afweging maakt? Wellicht helpen deze vragen:
– Hoeveel tijd kost mijn administratie?
– Wat is mijn uurtarief?
– Heb ik discipline?
– Wat vind ik leuker; mijn vak en mijn klanten, of de administratie en belastingen?

Misvatting 2 – Ik kan alleen BTW terugkrijgen van recent gemaakte kosten

Veel ondernemers realiseren zich niet dat ze hun bedrijf eigenlijk al beginnen, voordat ze een BV oprichten en/of zichzelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ze maken kosten voor bijvoorbeeld de aanschaf van een computer, software of investeren in hun kennis. Een groot deel van deze kosten kunt u meenemen in de eerste aangifte BTW.

Tip: zoek nog eens terug in uw e-mail of computer op het woord ‘factuur’ De kans is groot dat u nog wat facturen terugvindt waarvan u de BTW kan terugvragen. Bij een computer of opleiding is dat al snel een paar honderd euro.

Misvatting 3 – Ik kan de BTW van lunches en diners ook terugkrijgen

Als ondernemer bent u vaak onderweg. Eten, drinken, lunches met relaties. Het zijn allemaal kosten. U kunt deze kosten gewoon aftrekken van uw winst. Maar voor BTW geldt een kleine nuance. U mag deze BTW NIET aftrekken.

Tip : Doet u zelf uw belasting en BTW aangifte? Houd hier dan rekening mee. Classificeer diner en lunchbonnetjes als kosten waarvan u de BTW NIET mag aftrekken. Wordt dit u teveel werk?  Overweeg dan het voordelig uitbesteden van uw administratie

Misvatting 4 – Ik kan de BTW van vliegtickets terugkrijgen als ik ze in Nederland koop

U maakt kosten voor een zakenreis naar het buitenland. Hoe zit het dan met de BTW op vliegtickets?  Als de plaats van bestemming buiten Nederland ligt zit er 0% BTW op het vliegticket. Dat geldt ook voor de extra kosten van bagage.  Het maakt dus niet uit of u die tickets in Nederland koopt of niet. GEEN BTW!

Misvatting 5 – Als ik te laat BTW aangifte doe, krijg ik een boete

Veel ondernemers stellen de BTW aangifte uit. Ze doen de aangifte laat. Soms te laat. In principe hanteert de belastingdienst een coulancetermijn van 7 kalenderdagen na de uiterste aangiftedatum. Als uw aangifte binnen deze termijn bij binnen is, krijgt u geen boete. De vraag is echter of u het zover moet laten komen. Het voelt toch als een vinkje achter uw naam…….

Tip: Maak gebruik van de BTW-Alert App van de belastingdienst. Zo verkleint u de kans dat u de aangifte vergeet. Blijf bij met het inscannen en verwerken van uw bonnetjes. En lever het tijdig aan bij uw accountant. Of besteedt uw administratie uit aan een professional


Lees ook de andere november nieuwsbrief artikelen:
Van eenmanszaak naar BV? Uw 3 opties zijn
BV oprichten – nu nog sneller en makkelijker
Goed van start met jouw nieuwe BV structuur